Terugblik binnenstadsavond SDBM: Samen bouwen aan de binnenstad

Op dinsdagavond 9 juni stroomde de theaterzaal van Mimik vol met ondernemers, vastgoedeigenaren en
andere relaties van Stichting Deventer Binnenstadsmanagement (SDBM). Tijdens de jaarlijkse algemene
ledenvergadering en binnenstadsbijeenkomst stond één gezamenlijke ambitie centraal: het bouwen aan
een groeiende, leefbare en bruisende binnenstad waar iedereen zich thuis voelt. Een ambitie die we alleen
samen kunnen realiseren.

Tijdens de inloop, onder het genot van een hapje en een drankje, was de goede sfeer direct voelbaar. Enkele
teamcaptains waren al druk bezig om hun team compleet te maken voor de binnenstadsquiz later op de avond.
Veel aanwezigen waren nog druk met elkaar in gesprek toen het officiële gedeelte van de avond van start ging.
Dat is ook precies wat binnenstadsmanager Bart Ellenbroek met deze avond wilde bereiken: ‘Naast de verplichte
algemene ledenvergadering creërden we ook ruimte voor ontmoeting en verbinding.’ Na de algemene
ledenvergaderingen voor ondernemers en vastgoedeigenaren stonden daarom de binnenstadsbijeenkomst en
ludieke quiz op het programma. 

Team in beweging

Zowel in het ondernemersbestuur als bij het bestuur van SDBM waren er wat wisselingen. Om die reden nam Harm Janssens het woord om Max Hertzdahl en Lennart Lintenbrink te bedanken voor hun inzet in het ondernemersbestuur. Na een dankwoord en een bos bloemen namen zij afscheid van dit bestuur. Vervolgens sprak Karel Heijink mooie woorden over Ron Kieftenbeld, die na bijna tien jaar zijn waardevolle rol als penningmeester overdroeg aan Peter Marc Olde Olthof. We gaan met dezelfde, frisse energie verder.

Deventer bruist

Tijdens de vergadering introduceerde projectleider stadsbeleving Violet Bothof een nieuw onderdeel. Zij verwelkomde een aantal ondernemers op het podium om hun ervaringen met ondernemen in de binnenstad te delen en zo anderen te inspireren. Maurice Visser, eigenaar van Bullseye en Koen Hobelman, oprichter van Boekencafé Komma benadrukten beide de ontwikkeling die de Deventer binnenstad heeft doorgemaakt en hoe trots ze zijn om in Deventer te ondernemen. Maurice vertelde: ‘In de binnenstad kent iedereen elkaar. Ook SDBM is toegankelijk en de Gemeente Deventer geeft echt ruimte aan ideeën van ondernemers hier.’ Koen prees vooral de dynamiek en energie van de stad. Hij verkondigde enthousiast: ‘Deventer bruist!’.

Samenwerking als rode draad

Ook Bart benadrukte de ontwikkeling die Deventer heeft doorgemaakt: ‘We hebben er echt samen de schouders onder gezet. Daar zijn diverse mooie initiatieven uit voortgekomen. SDBM werkt aan een krachtige organisatie en heeft daarom verschillende werkgroepen ingericht. Het zou mooi zijn als nog meer mensen zich daarbij aansluiten. Er zijn diverse rollen waarin je kunt bijdragen, zoals bestuurslid, werkgroeplid of straatambassadeur.’

De binnenstadsmanager haalde vervolgens een aantal initiatieven uit het jaarplan van SDBM 2026 aan. Zo stond hij stil bij projecten om ondernemerschap in de binnenstad te stimuleren, zoals de portal “Starten in de binnenstad” en de geïntensiveerde samenwerking met het Ondernemershuis. Ook benoemde hij het “Deventer datakompas” als best practice, waarbij gegevens over de binnenstad worden gemonitord, zodat gericht kan worden bijgestuurd. Een project dat, in samenwerking met diverse partijen, mooie resultaten opleverde.

Ook het opstellen van een nieuwe binnenstadsvisie kwam ter sprake, waarmee een vernieuwde propositie voor SDBM en nieuwe koers voor de toekomstige binnenstad wordt opgesteld. In het najaar volgen twee bijeenkomsten om met ondernemers en vastgoedeigenaren over dit onderwerp te spreken.

Daarnaast was er aandacht voor het onderzoek “leegstandskaart binnenstad” waarbij in kaart is gebracht welke mogelijkheden er zijn om woningen te creëren boven en achter winkels. Walter Masman en Ellen Schild deden een oproep aan vastgoedeigenaren om hun bevindingen te toetsen en mee te denken over een gezamenlijke ambitie voor de toekomst.

Binnenstadsquiz

Om kwart over acht was het tijd voor de binnenstadsquiz: wie weet het meeste over de binnenstad en SDBM? De aanwezige teams namen ontspannen maar fanatiek deel en testten hun kennis over de stad. Vragen over vergroening, de inzet van straatambassadeurs en stadsaankleding zorgden voor de nodige uitdaging én gespreksstof. Het winnende team ging naar huis met een mooie plant (in het kader van vergroening), terwijl het verliezende team werd getrakteerd op een troostprijs: een stadsrondleiding van Deventer Marketing.

 

Gezellige afsluiting

De avond werd afgesloten met een gezellige borrel, waar ontmoeting, kennisdeling en samenwerking op een ontspannen manier samenkwamen. Kortom: we kijken terug op een geslaagde binnenstadsavond en danken iedereen hartelijk voor de betrokkenheid en aanwezigheid.